'XL'

De jongensfiguren uit de tentoonstelling boom blauw bas (1985) komen met regelmaat in Drosts werk terug. Begin 2018 duiken ze plotsklaps weer op (gras groeit glas). Ze smeken om aandacht, bedelen om nieuwe beelden. "We zijn er nog en we zullen blijven". Hij is hen gaan borduren, de jongens. Op 11 jumpsuits uit de confectie-industrie. In mooi helder grasgroen. Met hier en daar een accent in kersenrood.


Tijdens het borduren luisterde Drost naar muziek uit de 17e en 18e eeuw. Barok. Menig countertenor heeft inmiddels zijn hart gestolen. De gezongen teksten verstond hij meestal niet; wel hoorde hij met regelmaat de woorden 'in paradiso' voorbij komen. Zie hier, de alles overkoepelende titel voor zijn oeuvre.

Een voorproefje van 'XL' - zo is dit borduurproject gaan heten -  was tijdens het Qtopia Queer Arts Festival Nijmegen 2018 op meerdere locaties te zien. Het project is nog in ontwikkeling, kan nog vele kanten op. Het heeft nog geen definitieve vorm aangenomen, is nog niet af.  In samenwerking met fotograaf Tyson Ernste is bij elke jumpsuit een set van drie geënsceneerde foto's ontstaan.


Singular-Art  -  'XL'  jumpsuit no.7

Ruis - expositieruimte voor hedendaagse beeldende kunst - filmpje

Stadsschouwburg  -  9 foto's 75x50cm

Stadsbibliotheek De Mariënburg  -  vitrinekast met 'XL' jumpsuits no.3 & no.6 en 24 foto's 8x5cm

Next

'XL' - foto's

De jumpsuits zijn geborduurd. En dan? Er moet een nieuwe 'schwung' komen. Daarbij werd fotograaf Tyson Ernste ingeschakeld. In nauw onderling overleg (meestal via mailwisseling!) is bij de jumpsuits een serie van 30 geënsceneerde foto's ontstaan.

Next

mails aan tyson

7 juli 2018

dag tyson,

ter inleiding:

 

het is alweer enkele jaren geleden.

en het was een zomerse dag.


ik ging te voet van boxmeer naar nijmegen.

ter afsluiting van mijn loopbaan als creatief therapeut in de venrayse psychiatrtie.

 

op die toch doorkruiste ik beugen.

en kwam terecht in alarm/het atelier van vriendin/collega ans verdijk.

 

op dat moment waren nina, ans en jij druk in de weer.

met kunst, boeken, houdingen. en dat allemaal voor de foto.

 

naderhand zag ik het boek dat ans heeft laten maken

en was zeer gecharmeerd door de foto's.

*

de reden van deze mail:

 

als gezegd ben ik een collega-in-de-kunsten van ans.

net als zij doe ik 'van alles', maar wel 'helemaal anders'.

 

leitmotiv in mijn werk is het fenomeen jongen.

met alles wat daar los en vast aan zit.

 

een project dat ik nu onder handen heb heeft als werktitel 'in paradiso'.

onderdeel daarvan zijn tien geborduurde overalls/werkpakken.

 

wat er precies met de pakken moet gaan gebeuren weet ik nog niet.

wel weet ik dat ze gefotografeerd moeten worden.

 

moet het extravagant? of een soort van wehkampcatalogus? binnen of buiten?

hoe kom ik aan aan model (de pakken zijn van chinese makelij, maat XL maar enkel een ranke jongeling zou er in passen)?

 

kortom: ik ben op zoek naar iemand die mee wil denken hierover.

en ik ben op zoek naar een fotograaf.

 

volgens ans moest ik daarom eens met jou contact opnemen.

nou, dat doe ik dan ook bij deze.

 

je zou me een groot plezier doen mijn website eens te bezoeken: www.bartdrost.nl

daar is vrijwel al mijn werk terug te vinden, een kwestie van 'klikken en skrollen'.

 

het borduurwerk is er niet te vinden.

daarvan hieronder enkele afbeeldingen.

 

ik hoop van harte dat je me laat weten of je iets voelt voor een samenwerking rond dit project.


*

 

groet van bart drost

 

 

9 JULI 2018

dag tyson,

 

fijn dat je het leuk vindt om het project in handen te nemen.

dat doet me deugd.

 

vind je het goed dat we elkaar eens ontmoeten?

face-to-face kan ik beter vertellen wat 'in paradiso' voor mij betekent.

 

jouw eigen studio is een mogelijkheid.

mijn atelierruimte zou echter ook als studio kunnen dienen.

 

en dan het budget... altijd weer een penibele kwestie.

ik weet wat ans jou heeft betaald voor een dag werken.

 

'maar', zei ze erbij, 'toen studeerde hij nog'.

ik heb geen idee wat jij voor een dag rekent op dit moment.

 

het project gaat mij zeker geen geld opleveren,

ik voer het uit 'omdat het moet', niemand zit er op te wachten.

 

wellicht ben jij eens in (de buurt van) nijmegen en zoekt mij op in het atelier.

dan kan ik je ook iets meer van 'mijn wereld' laten zien.

 

zo niet, dan kom ik met plezier naar rotterdam en

breng een en ander ter toelichting mee.

 

het project hoeft niet op stel en sprong uitgevoerd te worden.

het moet nog rijpen, geen haast dus.

 

groet van bart drost.

___________________________________________________________

 

10 JULI 2018

ja hoor, tyson.

 

de laatste week van juli komt heel goed uit.

wees van harte welkom!

 

je komt oorspronkelijk toch uit heerlen, nietwaar?

daar waar nu dat fantastische stations complex wordt gebouwd.

 

soms ben ik welhaast jaloers op de talenten van collega's.

misschien is dat andersom ook wel eens het geval.

 

laat je me bijtijds weten op welke dag je komen wilt?

 

groet van bart.

__________________________________________________________

 

24 JULI 2018-09-04

eej tyson,

 

dat was een aardige ontmoeting, vandaag.

 

zie het filmpje in de bijlage.

zoiets.

 

laat me weten wat ik dinsdag nog voor je mee moet brengen.

en ook waar ik zijn moet...

 

groet van bart.

____________________________________________________________

 

30 JULI 2018

eej tyson,

  

ergens tussen 12 en 13 uur wilde ik morgen bij je zijn.

 

wat betreft de kosten moeten we in overleg.

 

 

750 euro excl. is niet niks en op dit moment heb ik in wezen geen enkel zicht op wat eventueel het eindproduct zal gaan worden.

zoals ik het nu zie heb je 'carte blanche' en is het zowel jouw als mijn project.

wellicht is het een idee om in twee fases ? en ook twee betalingen - te werken:

 

1 ? een eerste verkenning van de mogelijkheden en van daaruit tot een voorstel komen.

2 ? voorstel wordt aangenomen, dan volgt de vervolgopdracht/uitwerking  of voorstel wordt afgewezen, dan vervalt de vervolgopdracht.

 

ik neem de 10 jumpsuits mee en tekeningen waarop de poses staan.

tot morgen!

 

groet van bart.

______________________________________

 

31 JULI 2018

dag tyson,

 

via deze link zie je onder de noemer what about the boy de serie 'selfies' uit 1979 en 2015.

helemaal naar beneden scrollen...

www.bartdrost.nl/archive/276

 

treinreis naar huis leverde weer veel ideeën op.

ik zal ze verzamelen en je een dezer dagen toesturen.

 

hoop snel van je te horen.

 

groet van bart.

_________________________________________________

 

1 AUG 2018.

 

nog iets om even naar te kijken:


grt.brt.

 

_____________________________________________________

 

1 AUG 2018.

eej tyson,

 

wat er zoal opborrelt:

de serie foto's moet een persoonlijke serie worden.

vanuit de volgende ingrediënten:

 

de jumpsuits uit 2018:

de jongens uit 1985:

een privé-fotoreportage uit 1979:

de zelfportrettenreeks uit 2006:

de serie 'what about the boy' uit 1979-2015:

*

de jumpsuits passen mij niet.

waarom passen de jumpsuits míj niet?

passen de jongens mij niet?

past het jongen-zijn mij niet meer?

en wil ik ze dan toch aandoen?

wil ik niet ouder worden?


bestaan de jongens voor/naast mij?

zijn de jumpsuits een tweede huid?

of juist de kern, het binnenste?

*

ik zou zelf het model willen zijn.

maar ik pas niet in de jumpsuits.

ze kunnen naast mij, of voor mij, of over mij, of achter mij,

of ik kan er gedeeltelijk in.

kan dat wel?

zie jij het zitten om mij als model te hebben?

of meerdere modellen (dan graag de andere met een donkere huidskleur)

 

zonder gezichten.

maar wel met tekengezichten van de geborduurde jongens.

*

de uiteindelijke foto's in zwart/wit.

met enkel de jumpsuits in kleur.

*

afijn, te veel om op te noemen gaat door mijn hoofd.

*

nog iets belangrijks:

op donderdag 24 augustus komt er iemand op atelierbezoek die geïnteresseerd is naar mijn borduurwerk.

dan moeten de jumpsuits weer hier zijn...

*

tot zover.

 

groet van bart.

______________________________________________________

6 AUG 2018.

fijn, tyson, dat doet me deugd!

 

inmiddels is er een nieuw beeld gekomen binnen het 'in paradiso' project:

daarin zijn 'de jongens' en ik verenigd. 

een soort van schild: verstop ik mij daarachter?

trek ik met de jongen op?

worden we één figuur of juist duidelijk twéé?

 

als altijd:

alles in wording.

panta rhei.

 

ik ben benieuwd hoe jouw proces verloopt

en verheug me op jouw volgende mail.

 

groet van bart.

____________________________________________________________

7 AUG 2018.

eej tyson,

 

wonderlijk hoe we beiden te gelijker tijd op eenzelfde soort van beeld zijn gekomen:

 

jij projecteert de afbeeldingen van jongens óp mijn lichaam,

ik houd de afbeeldingen van jongens vóór mijn lichaam.

 

jouw link naar de (stamp)tekeningen vind ik heel goed.

de tekeningen als beam-onderwerp vind ik minder geslaagd.

 

juist de jumpsuits zouden deel uit moeten maken van de foto's.

de tactiliteit van het materiaal, het feit dat die dingen over je blote huid moeten.

 

meer en meer interessant vind ik dan ook het feit dat de jumpsuits mij niet passen.

dat ik er niet ín kan; ik ben te groot, zij zijn te klein.

 

dat is het gegeven waar we nu mee aan de slag zouden moeten.

 

dus niet zozeer de vraag stellen 'waarom passen de jumpsuits mij niet?'

maar het klare feit laten zien 'de jumpsuits passen mij niet'.

 

geen idee hoe dit uit te voeren, eerlijk gezegd.

moet ik me toch in de jumpsuits wurmen?

of soms gedeeltelijk erin met enkel een been, een arm?

de jumpsuits over me heen?

 

niet zwaar, niet te serieus.

het mag licht zijn, humorvol.

 

spelen, spel, kinderspel, de verkleedkist.

het geworstel en gerommel met kleren.

 

het beeld dat je hebt samengesteld van de jongenstekening op het blote lijf vind ik overigens mooi.

 

afijn, genoeg voor nu.

wat mij betreft mailen we gewoon verder.

 

mocht je dat te gortig worden,

bel me dan gerust.

 

groet van bart.

___________________________________________________________

8 AUG 2018

eej tyson,

 

veel dank voor je prompte bericht!

ik stuur je maar meteen weer een reactie.

 

het gevouwen jumpsuit vind ik erg mooi.

zou een 'serie an sich' kunnen worden.

 

ik ga er van uit dat er een fotoserie 'de kunstenaar achter jongens van karton' komt en deel uit gaat maken van in paradiso.

geen idee of jij die ook wilt maken. zou natuurlijk wel fijn zijn!

we moeten ervoor waken dat de jumpsuitserie niet een soort van herhaling van zetten wordt.

 

iets van een performance, dat begrijp ik.

het lastige vind ik dat er met mijn lijf gewerkt wordt.

en dat lijf zou dan naakt moeten zijn.

ik wil niet dat het een gênante vertoning is.

of dat ik me er niet bij thuis voel.

 

bij 'de kunstenaar achter jongens van karton'  speelt dit probleem niet,

beter gezegd: het kan makkelijk omzeild worden.

 

helemaal begrijpen doe ik 'visuele handelingen in een performance uitgevoerd met fotografie' nog niet.

 

jammer dat nu geen van de jumpsuits meer hier is.

naar aanleiding van jouw foto met gele trui zou ik wel willen uitproberen of ik er op de een of andere manier in pas. en hoe dan wel.

één been? één arm?

 

de jumpsuits met daarbij telkens één (mijn) lichaamsdeel?

 

misschien moeten de pakken soms wel op mijn lijf gebonden worden.

met touw, tape, klittenband ofzo.

of gedrapeerd worden.

 

een ander idee is om aan ieder van de jumpsuits een 'beeldenset' toe te voegen,

zodat bij de presentatie straks elke jumpsuit een een eigen koffertje krijgt met een verzameling fotobeelden.

______________________________________________

10 AUG 2018.

eej tyson,

 

ja, je hebt gelijk.

soms gaat het project met mezelf op de loop.

 

laten we eerst dit hoofdstuk van in paradiso afronden.

zien we daarna wel wat er verder nog van komt.

 

dus ga ik knopen doorhakken.

laat me weten of je je hierin kunt vinden:

*

dit zijn de thema's:

 

'de jumpsuits zijn te klein, ze passen niet'

'je moet je erin wurmen'

'je kunt ze gedeeltelijk dragen'

'ze gaan over de blote huid'

 

met in het achterhoofd:

 

de borduurlijnen op de jumpsuits als waren het tattoolijnen op de blote huid.

het model maakt contact met de lijnen op de jumpsuits.

*

jij nodigt een model/modellen uit en experimenteert er op los.

maak van elke jumpsuit een serie van pakweg 5,6,7 foto's.


ik vind het wel prettig om tevoren te zien wie model is/zijn.

immers hij/zij draagt/dragen de hele serie.

*

is het plezierig/handig als ikzelf erbij ben wanneer jij de fotoshoot doet?

*

gisteren was ik bij de verbeke foundation en zag er prachtige collages.

ook een gedachte om mee te nemen bij het maken van deze (nog naamloze) serie foto's.

*

tot slot nog een link naar een video-performance uit 2005

vimeo.com/173102460

 

groet van bart.

 

 

13 AUG 2018.

eej tyson,

 

je krijgt de hartelijke groeten van ans verdijk.

ik was vandaag weer in beugen om er mijn project 'gras groeit glas' te documenteren.

 

ans was in haar nopjes over het feit dat haar verwijzing naar jou in goede aarde is gevallen.

zij toonde zich zeer verbaasd dat ik zoveel aan jou 'uit handen geef'.

 

tja, daar sta ik zelf eigenlijk ook van te kijken.

zeker nu je aangeeft dat je het het meest prettig vindt om alleen met het model te werken.

 

je gaat me eind van deze week de beelden sturen.

ik neem aan dat dit niet de definitieve beelden zijn?

 

en dat ik de vrijheid heb eventueel kanttekeningen te plaatsen,

of bij te sturen?

 

met het model zit het overigens wel snor.

goede shoot gewenst!

 

groet van bart.

 _______________________________________

15 AUG 2018.

eej tyson!

 

 het zijn drie goede en volwassen invullingen.

je hebt me blij verrast.

dankjewel.

 

de volgende overwegingen na een eerste snelle blik op de foto's:

*

bij 'stamptekeningen' ontstaan nieuwe concrete beelden.

die vragen bijna om een driedimensionale uitvoering.

 

bij 'tweede huid' gedraagt het model zich tot de jumpsuit als een buitenstaander:

hij lijkt niet te weten of hij nou wel of niet met de ander in zee moet; en ? zo ja - hoe dan wel?

 

bij 'wurgen' is het model daadwerkelijk in gevecht met de jumpsuit.

iets van 'het moet en zal, ik doe het, maar het kan niet'

*

met name bij 'wurgen' herken ik mijn thematiek.

*

het is van belang

dat de borduurlijnen duidelijk, helder en zoveel mogelijk in zicht komen.

dat de poses van de jongens terugkomen in de foto (dat kan eigenlijk niet, ik weet het)

dat zowel de toevallige onschuld alsook de uitdagende brutaliteit worden meegenomen.

*

op dit moment weet ik niet of je je moet focussen op één van de mappen,

of dat je gewoon alle drie de invalshoeken meeneemt in de serie.

*

dit is voor nu even een eerste reactie.

ik laat een en ander bezinken en kijk er vandaag zo nu en dan nog eens naar.

dus later meer...

 

groet van bart.

_________________________________________________________

15 AUG 2018.

eej tyson,

 

in tweede instantie:

hm.

 

lastig.

toch.

 

ik mis het voelen van de lijn.

waarom doen de handen niets?

 

kan het subtieler?

liefkozen.

 

jumpsuit en model zijn géén vijanden.

in wezen zijn ze één, binnenkant en buitenkant.

 

iets waarvan je weg wilt kijken,

maar dat ook aantrekkelijk is.

 

geen referenties aan sadisme,

noch aan masochisme.

 

opwinding?

aandacht.

 

tot zover maar weer...

 

groet van bart.

 

ps:

ik heb overigens wat moeite met de harigheid van het model.

dat was natuurlijk niet te zien op het kennismakingsplaatje.

____________________________________

16 AUG 2018.

eej tyson,

 

over liefkozen

over vriend en vijand

 

het model en de jumpsuit gaan een relatie aan

dat wil ik graag zichtbaar hebben

 

de relatie zal van de levende (het model) moeten uitgaan

de jumpsuit is immers slechts dode materie, nietwaar?

 

wie in die relatie de leiding heeft is wisselend

nu eens leidt het model, dan weer het jumpsuit

 

het model en de jumpsuit vormen samen een eenheid

 

het model brengt de jumpsuit tot leven

de jumpsuit brengt het model tot leven

 

het gaat niet zozeer om zachtheid

wel helderheid, duidelijke lijnen

 

de harigheid leidt mij op dit moment af

misschien in de totale serie straks niet meer

 

genoeg weer

komt goed

*

dinsdag 22 augustus wil ik graag de jumpsuits weer ophalen

*

groet van bart

 _______________________________________________

16 AUG 2018.

eej tyson,

 

ik dacht dat je met de feedback wel verder zou kunnen.

dat is niet zo, begrijp ik nu.

 

nu eerst wat kanttekeningen bij jouw foto's,

en dan aan het eind een soort van conclusie.

 

kijk, deze foto is an sich een goed uitgangspunt:

de jongeman wurmt zich in het pak.

de vraag is nu of dit het juiste pak is voor deze foto.

welke jongensafbeelding is het meest geschikt?

in deze foto zie ik weinig terug van de geborduurde jongen.

misschien zou het model in deze stand van meerdere kanten gefotografeerd moeten worden.

 

deze foto is an sich wat saai,

maar het borduurwerk en het krappe staat er mooi op.

de houding van het model is daarentegen nietszeggend.

zijn armen/handen hangen er maar wat bij.

of kan hij zich echt niet meer bewegen?

 

deze foto/houding vind ik ook heel interessant.

het contrast van die forse naakte rugpartij boven met dat gewurm beneden.

maar wat voor gewurm is dat daar beneden?

wat zien we van het borduursel?

en zou er niet slechts één been bloot moeten en dan meer pak/stof/borduursel in beeld?

 

hier doen de handen inderdaad iets, maar dan geheel als buitenstaander.

hoe zou het zijn als het model zichzelf via het borduurwerk aanraakt.

of zichzelf omhelst, streelt.

naar zichzelf = het borduursel kijkt

 

ook interessant.

hier is het blote been óp de broekspijp.

zou ook kunnen niet losse broekspijp maar er over.

of het blote been náást de lege pijp.

 

deze begrijp ik niet.

al geeft het nieuwe mogelijkheden aan:

het pak op het model, het model omhelst het pak.

ik noem maar wat...

*

nu dus een soort van conclusie.

 

de opnames die jij me hebt gestuurd hebben allemaal karakter.

het is ook een dankbaar gegeven: groot mens, te klein pak.

 

de foto's laten met name het gevecht zien tussen model en pak,

maar de aandacht voor de borduursels raakt ondergesneeuwd.

 

dat komt natuurlijk doordat het model groot is en het pak veel te klein voor hem.

het koste wat het kost zich in het pak wurmen heeft iets erg geforceerds.

het snoert het model in, maakt hem onbeweeglijk.

het knelt, het doet bijna pijn.

 

dus moeten we bij een 'groot model' op zoek naar een subtielere manier om in beeld te brengen dat hij niet in het pak past.

enkel een been, een arm, over de schouders.

geef de onmogelijkheid weer zonder geweld te doen aan beiden: model & borduursel.

 

want los van het materiële pak is het natuurlijk de (geborduurde) jongen die niet meer past.

 

deze mooie metafoor wordt met een 'groot model' ontkracht.

met als gevolg dat alle foto's een beetje plat worden.

dat vind ik heel erg jammer.

 

het is de bedoeling dat het de man (het model) weer in contact kom met de jongen (het borduursel).

 

ik weet niet of dit met een 'groot model' te verwezenlijken is.

eigenlijk zou ik heel graag willen zien of een 'passend model' beter werkt.

*

tot zover weer, tyson.

ik ben heel benieuwd wat jouw conclusies/samenvatting is.

 

groet van bart.

_____________________________________________________

17 AUG 2018.

eej tyson,

 

goed samengevat.

 

nog één ding:

 

echter je schrijft: Verschillende jumpsuits uitproberen en kijken welke het beste werkt

 

dat moet zijn: uitproberen wat het beste werkt bij welke jumpsuit.

 

immers ik wil graag dat alle jumpsuits in beeld gebracht worden,

dat gaat betekenen dat uiteindelijk elke jumpsuit een serie van 3 foto's krijgt.

 

dat ik zelf een keuze maak uit de foto's vind ik uitstekend.

 

tenslotte moet mij van het hart dat ik het jammer vind dat je niet een ander model wilt uitproberen.

wie weet wat voor (nieuwe) gezichtspunten dat zou opleveren.

 

groet van bart.

___________________________________________________________

18 AUG 2018.

top, tyson!

 

ik zou het overigens fijn vinden als ook de identiteit van het model privé blijft.

veel wijsheid, plezier en voortvarendheid bij de komende opnames gewenst.

 

groet van bart.

__________________________________________________________

21 AUG 2018.

eej tyson!

 

dankjewel voor de foto's.

ik ben blij verrast.

 

het zijn er erg veel.

moeilijk om een selectie te maken.

 

je hebt zelf al een erg goede voorzet gedaan.

als ik vanavond tijd heb kijk ik er nog eens naar.

 

wellicht kunnen we morgen een en ander samen bekijken.

ik zal nog wat voorkeuren noteren.

 

maar wat erg jammer van de onderbroek.

die stoort mij op dit moment zeer, want is pregnant aanwezig.

 

afijn.

morgen meer.

 

groet van bart.

_____________________________________________________

24 AUG 2018.

eej tyson,

 

even een gedachte tussendoor:

 

hoe zou het zijn als de foto's zo werden bewerkt dat alles in zwart/wit/grijstonen is, behalve de jumpsuit?

ik heb overigens geen idee of zoiets überhaupt mogelijk is.

 

groet van bart.

________________________________________

24 AUG 2018.

eej tyson,

 

dankjewel voor het meteen uitproberen!

 

ik vind de zwart/wit variatie verrassend geslaagd.

het grijs mag wat lichter en het briljante van het groen mag meer accent mag krijgen.

ik ben een leek in beeldbewerking en kom niet verder dan zoiets:

 ____________________________________________________

25 AUG 2018.

eej tyson,

 

het wordt een prachtige serie!

dankjewel

 

in de bijlage nog wat aandachtspunten

 

groet van bart

______________________________________________

26 AUG 2018.

eej tyson,

 

dankjewel.

 

de heupman vind ik helaas nog steeds niet prettig.

mocht het niet beter kunnen, dan moet er een andere foto gekozen worden.

 

ook de foto met de tafel is niet wat ik voor ogen heb.

met al dat zwart staat de boel niet mooi in het beeld, in het vlak.

 

in de bijlage zie je wat wat mij betreft de bedoeling zou moeten zijn.

zou jij mijn probeersels professioneel kunnen/willen uitwerken?

 

groet van bart.

____________________________________________

26 AUG 2018.

 

mooi, tyson, dankjewel.

is goed gelukt, dacht ik zo.

 

zonder heup zijn we toch een heel eind gekomen...

 

het is in zijn geheel een heel mooie serie.

je hebt je belofte waar gemaakt:

 

"je zult heel erg tevreden zijn, bart".

ik ben inderdaad heel erg tevreden, en blij.

 

daarbij heb ik het gevoel dat het jouw én mijn serie is geworden.

een merkwaardige vorm van samenwerking, die voor mij heeft gewerkt.

 

heb je eigenlijk enig idee tot welk formaat maximaal de foto's afgedrukt zouden kunnen worden?

en kun je, als je mij de bestanden aanlevert, daarbij dan ook '10 setjes van 3' doen,

zodat setjes ook simpel samen op één afdruk kunnen komen?

 

in de bijlage nog probeersels van mij.

maar ik weet niet of dat van jou mag.

 

groet van bart.

__________________________________

26 AUG 2018.

oeps,

 

ik zag nog een rood oortje!


grt

brt

______________________________________________

27 AUG 2018.

eej tyson,

 

wat de formaten betreft:

ik heb op dit moment nog geen enkel idee over hoe & wat met de foto's te gaan doen.

ik ben ontzettend blij dat ze gemaakt zijn.

 

wellicht druk ik ze binnenkort in een klein boekje.

met daarin ook de totstandkoming van de foto's.

bijvoorbeeld (een deel van) onze mailwisseling erbij.

 

maar goed, je weet maar nooit.

wie weet moeten ze ooit eens levensgroot.

daar moet ik dan op voorbereid zijn.

 

de probeersel zijn kleine timelapse-filmpjes.

ik had in de 'maskerserie' mooi alle rood weggewerkt en de serie achter elkaar gezet.

zo ook deed ik met 'de kleerhanger' (waar de hand over de borst heen beweegt).

 

het zijn leuke kleinoden, de kleerhanger in een klein formaat nog helaas.

ze zijn niet van levensbelang, maar toch zeer de moeite waard.

ik wil ze wel eens op facebook zetten of anderszins gebruiken.

 

zo, genoeg voor nu.

komende weken werk ik aan twee finissages.

daarna ga ik weer aan de slag met 'in paradiso'.

 

groet van bart.

___________________________________

27 AUG 2018.

eej tyson,

 

wellicht kun je me een bestand aanleveren van foto's met een zo groot mogelijke resolutie.


als je factureert als "fotoshoot inzake het fotoboek in paradiso" dan geldt het 6% BTW-tarief.

 

nogmaals dank, tyson.

en tja, die camera ligt nu bij jou.

misschien kom je nog eens hier in de buurt,

of ik bij jou.

heeft geen haast.

 

en dit tussenproject wil ik ook nog graag eens uitvoeren...

 

groet van bart.

 

 

28-AUG 2018.

eej tyson,

 

dat is niet zo groot vind ik, A3/A2.

toch graag dus grotere bestanden.

 

overigens lukte het me vandaag niet om de factuur te voldoen.

het ibannummer klopt niet, laat mijn bank weten.

 

groet van bart.

_____________________________________

30 AUG 2018.

eej tyson,

 

de mogelijkheid tot levensgroot, zou ik willen.

 

en ja, je moet inderdaad maar even de bank bellen.

ik hoor het wel en maak dan prompt het bedrag over.

 

groet van bart.

_______________________________________

30 AUG 2018.

oké, tyson,

 

het bedrag is overgemaakt.

op de factuur staat één maal ING te veel, vandaar...

 

groet van bart.

___________________________________________________

30 AUG 2018.

eej tyson,

 

ik wil even snel wat afdrukken van de foto's laten maken.

bij de hema of het kruidvat ofzo.

 

maar ik kan geen goed afdrukformaat vinden.

telkens krijg ik de opmerking "foto moet worden bijgesneden".

 

dat is niet erg handig en voor mij onpraktisch.

misschien moeten alle foto's uiteindelijk in een ander kader?

 

groet van bart.



Terug naar try out

of

Terug naar archief

Next

Bart Drost

vrij kunstenaar

Graafseweg 183a
6531ZR Nijmegen